سگ‌ها در گرمای تابستان

سگ‌ها گرمایی‌تر از ما

ماه‌ها تابستان و گرمای طاقت‌فرسای‌شان مخصوصا در مناطق گرم‌سیری هم‌چون غالب بخش‌های کشورمان برای ما بسیار دشوار است، این دشواری به علت جنب و جوش فراوان و ساختار بدن برای بسیاری از حیوانات خون‌گرم بالاخص سگ‌ها به مراتب دشوارتر خواهد بود.
دلایل دشوار بودن این مسئله بیشتر به ساختار بیولوژیکی سگ‌ها باز میگرد.

سگ‌ها و لباس پشمی‌شان

ما انسان‌ها در فصل‌های سرد لباس‌های گرم‌تر می‌پوشیم و در فصل‌های سردتر لباس‌های کمتر و خنک‌تر، ولیکن این مسئله برای بیشتر حیوانات مقدور نیست.
تقریبا تمام بدن سگ‌ها را مو پوشانده و بااینکه باعث می‌شود که در سرما بدن گرمای خود را حفظ کند، در گرما هم این مسئله رخ می‌دهد و در نتیجه دمای بدن آن‌ها به‌شدت بالا می‌رود.

از مسائلی که می‌تواند به آن‌ها در فصول گرم کمک کند، پیرایش کردن و اصلاح موی آنان در فصل گرم است. برای این مسئله بهتر است تا با متخصص و دامپزشک خود مشورت کنید.

عرق نکردن از دلایل گرم‌تر شدن سگ‌هاست

سراسر بدن و پوست انسان را منافذی پوشانده که در نتیجه فعالیت غدد تعرق باعث عرق کردن ما می‌شود، جدای از خروج و دفع اوره و دیگر مواد مضر برای بدن، عرق کردن همانند حالتی که برای کوزه‌های سفالی رخ می‌دهد با تلاش آب‌ها برای بخار شدن باعث خنک‌تر شدن بدن‌ها می‌شود.

در بدن سگ‌ها غدد تعرق تنها در کف پاهای‌شان وجود دارد، جدای از کم بودن منافذ تعرق، وجود آن‌ها در کف پاها و ایستان سگ‌ها بر پاهایشان در اغلب مواقع شرایط را دشوارتر می‌کند.
از دلایل خارج کردن زبان در سگ‌ها و له له زدن نیز تلاش آن‌ها برای خنک تر کردن بدن خود در نتیجه همین کمبود غدد تعرق است.

هوای سگ‌های پوزه کوچک را بیشتر داشته باشید

از آن‌جایی که دهان و زبان سگ‌ها در خنک‌تر شدن بدنشان تاثیر مستقیم دارد، پس در نتیجه سگ‌های پوزه‌کوچکی هم‌چون بولداگ (Bulldog)، باکسر (Boxer) و پاگ (Pug) که دارای مجرای تنفسی کوچک‌تری هستند کم‌تر قادر به خنک‌کردن بدنشان به وسیله تنفس هستند و توانایی کم‌تری برای بیرون دادن گرما دارند.

“هرگز” سگ‌ها را در ماشین تنها نگذارید!

در روزهای عادی که هوای خارج چیزی حدود °22 تا °26 سانتیگراد باشد، برای سگ در داخل ماشین حتی درصورتی که پنجره‌ها پایین باشد چیزی حدود 38 سانتیگراد احساس می‌شود.
آمار سگ‌هایی که در اثر گرمای داخل ماشین تلف شده‌اند حاکی از این است که بدترین و آسیب‌پذیرترین موقع برای سگ‌ها به‌حساب می‌آید و چه مقدار این خطر جدی است.

پس هرگز سگ‌های خود را در ماشین حتی درصورتی که پنجره ها پایین باشند رها نکنید!

بازی‌گوشی سگ‌ها از عوامل گرما‌زدگی

سگ‌ها همچون کودکان موجودات بازی‌گوشی هستند و همچون کودکان بدون توجه به حال فیزیولوژی خود به بازی ادامه می‌دهند همین مسئله باعث می‌شود تا بدن آن‌ها بشدت گرم شود.
لازم است تا مراقب آن‌ها باشیم بشکلی که یا بازی‌های آن‌ها را در فصول گرم در فضا و شرایطی خنک‌تر قرار دهیم، با وسیله‌های خنک کننده ادغام کنیم، مثلا بازی‌هایی که با آب و آب‌بازی همراه است و یا فضا را جوری قرار دهیم که بلافاصله فرصت خنک شدن داشته باشند.

با اینحال سگ خود را در فصول گرم و مرطوب وادار به فعالیت بدنی زیادی نکنید.

سگ‌های بزرگسال و سنگین‌وزن در خطر بیشتری هستند

همانند ما انسان‌ها که در هنگام جوانی بدنی مقاوم داریم ولیکن هنگام بیماری‌های قلبی و ریوی، کهن‌سالی و یا در نتیجه افزایش وزن و چربی بیش ازش حد در خطر گرما‌زدنی هستیم، سگ‌های با این شرایط نیز به همین شکل و چه بسا بدتر در معرض این خطرند.

اگر مورد دیگری از این دست را تجربه کردید ویا در نظر دارید که موجب دشواری بیشتر حیوانات در فصول گرم می‌شود با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری